Onderstaand een overzicht van de uitgevoerde SAP HCM opdrachten.
Juli 2019 tot Heden
|
Bedrijf: |
Hogeschool van Amsterdam (HvA) |
Rol: |
Epic Owner / business consultant SuccessFactors |
Situatie: |
HvA wil optimalisatie van de bedrijfsvoering ten behoeve van onderzoek om grip te krijgen op de financiële beheersing. De business heeft reeds een vooronderzoek gedaan naar de pre en post award processen. Een tool om dit te ondersteunen is nog niet concreet gekozen. Het project wordt vanaf januari 2020 op basis van de scrum methodiek uitgevoerd.
SAP Expertise Centrum begint met SuccessFactors Recruitment. Aangezien men er geen ervaring mee heeft is ondersteuning gewenst.
|
Taken: |
|
Augustus 2018 tot Heden
|
Bedrijf: |
Universiteit van Amsterdam |
Rol: |
Project manager / business consultant SuccessFactors |
Situatie: |
De implementatie SAP PPM overgenomen als project manager voor de laatste fase.
Tevens wordt gestart met SuccessFactors Recruitment. Aangezien men er geen ervaring mee heeft is ondersteuning gewenst.
|
Taken: |
-
Planning en sturing geven aan laatste fase van implementatiefase SAP PPM
-
Bewaken scope van het project SAP PPM
-
Opleveren eindproducten (voortgangsrapportages, conversieplan, opleidingsplan en go-liveplan) van SAP PPM
-
Workshops begeleiden SF Recruitment
-
Linking pin tussen externe implementatie consultant en Functioneel Beheer HR
-
Ondersteunen customising SF Recruitment
|
Februari 2016 tot April 2019
|
Bedrijf: |
Haagse Hogeschool (HHs) |
Rol: |
Programma manager / Project manager |
Situatie: |
HHs heeft SAP HR minimaal ingericht maar heeft de ambitie om meer functionaliteiten te ontsluiten. Dit is vertaald in een SAP roadmap. Onderstaande implementaties dienen te worden uitgevoerd en ontsloten via FIORI op het selfservice portaal van HHs.
- SAP Payroll
- Verlof en Duurzame inzetbaarheid
- Tijdschrijven
- SuccessFactors LMS
- CAO wijziging Duurzame inzetbaarheid
|
Taken: |
- Sturing geven aan uitrol van SAP roadmap
- Selectie van implementatiepartners
- Aanbesteding begeleiden ten behoeve van implementatie SuccessFactors
- Planning en managen van scope en kwaliteit van de projecten
- Opleveren eindproducten (PID, voortgangsrapportages, blauwdruk, conversieplan, opleidingsplan en go-liveplan)
- Workshops begeleiden
- Meewerkend voorman (schrijven testplan en testscripts, bevindingenregistratie, schrijven werkinstructies en geven van trainingen en demo’s)
|
Maart 2017 tot December 2017
|
Bedrijf: |
Universiteit van Amsterdam |
Rol: |
Functioneel beheer SAP HR |
Situatie: |
Ondersteunen van functioneel beheer SAP HR vanwege capaciteit tekort. Op het gebied van verlof, declaraties en digitale formulieren.
|
Taken: |
2de lijnsupport, afhandelen van meldingen en changes die via Topdesk worden ingeschoten.
|
Maart 2014 tot Februari 2016
|
Bedrijf: |
Universiteit van Amsterdam |
Rol: |
Project manager |
Situatie: |
Verschillende projecten uitgevoerd als project manager.
De huidige SAP Portal loopt functioneel en technisch achter. Het doel is een technische en functionele portal upgrade waarbij tevens een impact analyse gedaan wordt naar de uiteindelijke keuze van de portal techniek (Portal 7.4/Renewal 1.0 NWBC/Renewal 2.0 UI5/FIORI).
Het papieren declaratie proces digitaliseren, waaronder de workflow en de bonnen.
Faculteiten zijn op zoek naar één begrotingstool ten behoeven van contractprojecten. Gekeken wordt naar SAP PPM (Portfolio en Project management)
|
Taken: |
- Uitvoeren impact analyse van de verschillende portal technieken
- Planning en managen van scope en kwaliteit van de projecten
- Opleveren eindroducten (PID, voortgangsrapportages, blauwdruk, conversieplan, opleidingsplan en go-liveplan)
- Workshops begeleiden
- Duidelijkheid verschaffen over veranderingen in de organisatie (roadshows en demo’s)
- Meewerkend voorman (schrijven testplan en testscripts, bevindingen registratie, schrijven werkinstructies en geven van trainingen en demo’s)
- Begeleiden vooronderzoek en blauwdruk fase van SAP PPM
|
Juli 2013 tot Maart 2014
|
Bedrijf: |
APG |
Rol: |
Business consultant |
Situatie: |
APG is de grootste uitvoerder van collectieve pensioenen van Nederland. Corporate Shared Services is het programma HR op Orde gestart, waarbij de afdeling Informatie Management de business analisten levert. |
Taken: |
- Wensen en eisen van de klant in kaartbrengen (vernieuwde HR processen)
- Business analyses schrijven (management rapportages, opschoning data, OM reorganisaties)
- Discussie aangaan met de business hoe bovenstaande te realiseren in SAP
|
Oktober 2011 tot Maart 2013
|
Bedrijf: |
GVB |
Rol: |
Programma manager /Project manager Payroll |
Situatie: |
GVB gebruikt SAP voor een groot deel van haar HR processen. De bruto salarisverwerking is daar een onderdeel van. De huidige netto salarisverwerking (Gemal) word door RAET uitgevoerd. GVB wil de gehele salarisverwerking onderbrengen in SAP en gebruik maken van de nieuwe belastinginterface. Tevens wordt HR al SEPA compliant gemaakt. Daarvoor dient het systeem eerst op het juiste niveau te worden gebracht. Project is uitgevoerd volgens Prince2 methodiek. Dit alles wordt uitgevoerd onder het HR programma Doe het zelf. |
Taken: |
- Afstemmen tussen verschillende projecten van het programma Doe het zelf
- Upgrade (ENHP5) begeleiden (maken van draaiboek upgrade en testscripts, afstemming business en IT, testen)
- Planning en managen van scope en kwaliteit van het project Payroll
- Opleveren mijlpaalproducten (PID, voortgangsrapportages, blauwdruk, conversieplan, opleidingsplan en go-liveplan)
- Advies omtrent gewijzigde functies, taken en verantwoordelijkheden
- Opleveren adviesrapport Beheer
- Risk controls HR
- Requirements opstellen ESS /MSS scenarios vanuit program management
- Nieuwe autorisatiematrix opstellen en deze vertalen naar SAP
- Contactpersoon externe partijen (Belastingdienst, Bank, RAET, accountant)
|
December 2010 tot Oktober 2012
|
Bedrijf: |
POSTNL |
Rol: |
Teamlead applicatiebeheer HR |
Situatie: |
POSTNL is één van de grootste werkgevers van Nederland met 60.000 medewerkers met een zeer uitgebreid IT landschap. HR heeft binnen dit landschap een aparte omgeving. De planning en verlof van de postbodes wordt gedaan via Salesforce (Saas oplossing) |
Taken: |
- Coördinatie maandelijkse releases, HR projecten, changes en incidenten met gebruik van de tools Solution Manager, Service Center en Sharepoint.
- Maken en beoordelen van impact analyses
- Budgettering en uitvoeren van changes en incidenten
- Aanspreekpunt voor integratie aspecten met HR (Finance, BW, Salesforce)
- Coördinatie technische upgrades
- Inzetplanning en delivery planning
|
Augustus 2010 tot November 2010
|
Bedrijf: |
Universiteit van Amsterdam |
Rol: |
Project management / Senior business consultant |
Situatie: |
Het toekennen van verlofrechten en het afsluiten van het verlofjaar wordt voor werknemers van de UvA op dit moment handmatig uitgevoerd. Door het inrichten van de tijdevaluatie kunnen deze processen automatisch worden uitgevoerd. Tevens dient de nieuwe verlofkaart voor de medewerker via een portal te worden ontsloten. Project uitgevoerd volgens Prince2 methodiek. |
Taken: |
- Planning en managen van scope en kwaliteit van het project
- Rapporteren aan opdrachtgever over werkzaamheden, risico's en voortgang
- Afstemming derden (BW, controllers, portal)
- Opstellen funtioneel ontwerp
- Beschrijven HR processen
- Configuratie Time
- Opstellen testplan
- Opstellen conversieplan en uitvoeren conversie
|
December 2009 tot Juli 2010
|
Bedrijf: |
USG People |
Rol: |
Senior consultant |
Situatie: |
USG People werkt momenteel aan IT vernieuwing. Een van de onderdelen hiervan is het ontwerpen van uniforme processen voor heel USG. Als ondersteuning van de uniforme processen is gekozen voor SAP. Amadeus is de programma organisatie en is opgebouwd uit drie werkstromen:
- Werkstroom Technologie waar SAP wordt geparametiseerd en geïmplementeerd
- Werkstroom Verandermanagement waar de lijnorganisatie wordt voorbereid op het nieuwe SAP systeem met bijbehorende nieuwe processen
- Werkstroom Business Proces Validatie waar het nieuwe systeem wordt getoetst en geaccepteerd
In scope zijn FA & Reporting processen (FSCM), Inkoop en Crediteuren (SRM), Debiteuren (SD/MM) en HR (HCM, LSO, ESS/MSS, Travel). |
Taken: |
- Maken van de blauwdruk Organizational Management en Travel op basis van de procesbeschrijvingen
- Opstellen van functioneel ontwerpen
- Configuratie en Implementatie Organizational Management en Travel
- Afstemmen tussen de verschillende werkstromen
|
November 2009 tot December 2009
|
Bedrijf: |
Universitair Medisch Centrum Utrecht |
Rol: |
Senior consultant
|
Situatie: |
Het UMCU is bezig met een SAP HR implementatie. Het loopbaancentrum, onderdeel van P&O, wil haar werkzaamheden en processen automatiseren en is bezig met een pakketselectie. Het loopbaancentrum wil weten of de gewenste functionaliteit via SAP kan worden afgedekt. |
Taken: |
- Afnemen interviews
- Workshop begeleiden
- Maken fit-gap analyse
|
Juli 2009 tot December 2009
|
Bedrijf: |
Universiteit van Amsterdam |
Rol: |
Senior consultant |
Situatie: |
Het urenregistratieproces van de UvA zal via de SAP portal worden ontsloten. Tevens vindt een upgrade plaats van de huidige employee self service scenario's. |
Taken: |
- Customizing (SAP HR, CATS)
- Testen (schrijven testcripts, plannen, begeleiden, functioneel testen)
- Analyseren en oplossen van issues in samenwerking met portal consultant
|
Februari 2009 tot Juli 2009
|
Bedrijf: |
T-Mobile |
Rol: |
Project manager / business analist |
Situatie: |
Het urenregistratieproces van Retail verloopt niet goed. Via een quick scan wil Retail duidelijkheid krijgen in de problemen en een advies voor mogelijke oplossingen. Vervolgens dienen de gekozen oplossingen te worden ingevoerd. Het project team bestaat uit vijf mensen. |
Taken: |
- Maken quick scan
- Bevindingen quick scan uitwerken en oppakken
- Verschillende afdelingen op één lijn krijgen (Sales/HR/T-Systems)
- Interfaces analyseren en verbeteren tussen het pakket Softbrick en SAP HR
- Vastlegging processen en procedures en inbedden in de organisatie
- Analyseren en oplossen van issues
- Testen
- Contactpersoon met externe leverancier
- Aansturen externe leverancier en key-users klant
|
Juni 2008 tot Juli 2009
|
Bedrijf: |
T-Mobile |
Rol: |
Project manager / business analist |
Situatie: |
Door het samengaan van T-Mobile en Orange is een nieuw sales commissie plan van kracht. Door middel van een maatwerk systeem (BW/BPS) wordt het gebruik van het plan zo transparant mogelijk gemaakt voor de gebruiker. De tool wordt ontsloten via een portal. Het project team bestaat uit acht mensen. |
Taken: |
- Algemeen project management
- Verschillende afdelingen op één lijn krijgen (Sales/HR/IT)
- Risico management (identificeren van risico's, bepalen project impact en tegenmaatregelen benoemen)
- Sparringpartner voor program management en gerelateerde projecten (harmonisatie van processen)
- Business analist voor ontwerp van de tool
- Meewerken aan vastlegging processen en procedures
- Analyseren van issues
- Begeleiden testfase
- Inbedden functioneel beheer in de organisatie
- Aansturen consultants en key-users klant
|
Mei 2008 tot Januari 2009
|
Bedrijf: |
T-Mobile |
Rol: |
Project manager |
Situatie: |
Vanwege de fusie met Orange, heeft T-Mobile het Tulip programma gestart dat op alle facetten de fusie begeleidt. Eén van de projecten dat onder Tulip valt is het samenvoegen van de twee SAP HR systemen. Bovendien dient door de fusie de arbeidsvoorwaarden te worden geharmoniseerd. De resultaten daarvan worden ook ingevoerd in het nieuwe systeem. Het project team bestaat uit negen mensen. |
Taken: |
- Algemeen project management
- Verschillende afdelingen op één lijn krijgen (HR/IT/Customer Services)
- Risico management (indentificeren van risico's, bepalen project impact en tegenmaatregelen benoemen)
- Sparringpartner voor program management en gerelateerde projecten (harmonisatie van processen)
- Contacten met leveranciers (ADP payroll, T-Systems, pensioenfonds)
- Aansturen consultants en key- users klant
|
September 2007 tot April 2008
|
Bedrijf: |
RET (voorheen gemeentelijk vervoerbedrijf Rotterdam) |
Rol: |
Project manager |
Situatie: |
Na de basis implementatie van SAP is het RET gestart met deelprojecten. Momenteel gebruikt RET een stand-alone maatwerksysteem om medewerker gebeurtenissen te registeren voor het bedrijfsonderdeel BUS. RET wil dit in SAP gaan vastleggen, ook voor TRAM en METRO.
Daarnaast is het nu niet inzichtelijk welke kwalificaties een medewerker bezit en of zij nog geldig zijn. Vanwege wettelijke eisen die daar aan gesteld worden wil RET de registratie van kwalificaties op éénduidige wijze vastleggen. Het team waar ik leiding aan geef bestaat uit drie consultants en tien key-users. |
Taken: |
- Algemeen project management
- Risico management (identificeren van risico's, bepalen project impact en tegenmaatregelen benoemen)
- Managen van besluitvorming- en validatieproces
- Nemen van beslissingen over de op te leveren producten
- Managen van scope en kwaliteit van het project
- Begeleiden van verandertrajecten
- Aansturen en motiveren klant en consultants
|
Maart 2007 tot Juli 2007
|
Bedrijf: |
ProRail |
Rol: |
Business consultant, plaatsvervangend project manager |
Situatie: |
Na de basis implementatie van SAP, wil ProRail voor de meeste afdeling tijdschrijven via Employee Self Service in SAP. Twee afdelingen behouden hun huidige tijdschrijfsystemen. Door te gaan tijdschrijven is het van groot belang te weten wat het dienstrooster van een medewerker is.
Daarnaast wil ProRail voor de afdeling Opleidingen cursustrajecten registreren in SAP. Het team waar ik leiding aan geef bestaat uit drie consultants en acht key-users. |
Taken: |
- Maken en uitvoeren planning
- Managen van besluitvorming- en validatieproces
- Vergadering voorzitten projectteam
- Aansturen en motiveren klant en consultants
- In kaart brengen van bedrijfsprocessen
- Plannen en begeleiden van conversie
|
Oktober 2006 tot Februari 2007
|
Bedrijf: |
GVB (voorheen gemeentelijk vervoerbedrijf Amsterdam) |
Rol: |
Project manager |
Situatie: |
GVB zal per januari 2007 verzelfstandigen. Dit heeft impact op de gehele ICT omgeving. Waaronder de wijzigingen op het financiële en personele vlak binnen de huidige SAP omgeving en de externe payroll verwerking. Het team waar ik leiding aan geef bestaat uit drie consultants en drie key-users. |
Taken: |
- Algemeen project management
- Risico management (indentificeren van risico's, bepalen project impact en tegenmaatregelen benoemen)
- Managen van besluitvorming- en validatieproces
- Managen van scope en kwaliteit van het project
- Plannen en managen van conversie
- Afstemmen integratie met andere afdelingen en externe payroll verwerker
- Aansturen en motiveren klant en consultants
|
Augustus 2006 tot December 2006
|
Bedrijf: |
GVB (voorheen gemeentelijk vervoerbedrijf Amsterdam) |
Rol: |
Project manager |
Situatie: |
GVB heeft besloten het cafetariamodel via SAP HR te gaan inzetten. Waarbij de medewerker via internet zijn keuze kan opgeven en volgen. Het team waar ik leiding aan geef bestaat uit twee consultants en drie key-users. |
Taken: |
- Algemeen project management
- Managen van risico's en issues
- Nemen van beslissingen gerelateerd aan de op te leveren producten
- Zekerstellen van gebruikte methodologie en documentatiestandaarden
- Managen van besluitvorming- en validatieproces
- Aansturen en inhoudelijk coachen van het team
|
Mei 2005 tot Juli 2006
|
Bedrijf: |
GVB (voorheen gemeentelijk vervoerbedrijf Amsterdam) |
Rol: |
Lead consultant, plaatsvervangend project manager |
Situatie: |
Het GVB vervangt het huidige personeelsinformatiesysteem door SAP. Binnen het projectteam ben ik verwoordelijk voor de aansturing van key-users en consultants. Tevens voor de inrichting van personele, organisatorische en tijd processen. De huidige project manager is niet fulltime op het project aanwezig. Bij zijn afwezigheid vervul ik tevens zijn rol. Het totale team bestaat uit negen consultants en zeven key-users. |
Taken: |
- Algemeen projectmanagement
- Identificeren, controleren en managen van risico's
- Managen van functionele integratie over teams heen
- Zekerstellen van gebruikte methodologie en documentatiestandaarden
- Rapporteren aan project manager over werkzaamheden, risico's en voortgang
- Beschrijven eisen en wensen, met name de bedrijfsprocessen in kaart brengen
- Customizing SAP HR
- Plannen en begeleiden van conversie
- Opleiden toekomstig functioneel beheer
|
Juni 2004 tot April 2005
|
Bedrijf: |
LG Philips Displays |
Rol: |
Lead Consultant |
Situatie: |
LG Philips Displays heeft besloten tot een upgrade van SAP voor al haar functionaliteiten, waarbij tevens voor HR een conversie plaats moet vinden naar een ander SAP systeem. Het totale team bestaat uit twee functioneel beheerders, drie consultants en verscheidene key-users. |
Taken: |
- Maken en uitvoeren (detail) planning
- Rapporteren voortgang aan opdrachtgever
- Managen van risico's en issues
- Zekerstellen van gebruikte methodologie en documentatiestandaarden
- Customizing SAP HR
- Testen (plannen, begeleiden en uitvoeren)
- Conversie (plannen, begeleiden en uitvoeren)
- Specificeren van Interfaces
|
Januari 2003 tot Mei 2004
|
Bedrijf: |
Ministerie OC&W (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) |
Rol: |
Lead consultant, senior consultant |
Situatie: |
Bij het ministerie van OC&W wordt SAP geïmplementeerd voor de afdeling P&O. Als meewerkend voorman ben ik verantwoordelijk geweest voor de implementatie van het onderdeel Tijd. |
Taken: |
Rapporteren voortgang aan project manager
Voorzitter teamvergadering
Maken (detail) planning voor de verschillende fases
Managen risico's en issues
Beschrijven eisen en wensen
Opleveren producten (customising, testplan, trainigsmateriaal)
Begeleiding testen
Begeleiding organisatie bij invoering SAP
Training eindgebruikers |
September 2002 tot December 2002
|
Bedrijf: |
Atos Origin |
Rol: |
Senior Consultant |
Situatie: |
De afdeling Corporate HR van Atos Origin wil skills-management inzetten voor een aantal landen. |
Taken: |
- Haalbaarheidsstudie uitvoeren
- Ontwikkelen standaard template
|
Juli 1995 tot Augustus 2002
|
Bedrijf: |
Diversen |
Rol: |
Senior Consultant |
Situatie: |
Bij verschillende klanten, onder meer KLM, UVA en Corus, projecten gedaan op het gebied van personele administratie, kwalificaties, organisatiebeheer, tijdschrijven en tijd. |
Taken: |
- Opstellen eisen en wensen van de klant
- Input leveren voor de planning van de verschillende fases
- Opleveren producten (customizing, testplan, conversieplan en trainingsmateriaal)
- Begeleiden testen en uitvoeren (schrijven testscripts)
- Begeleiden en uitvoeren van de conversie
- Opleiden eindgebruikers
|
1993 tot Juli 1995
|
Bedrijf: |
Amsterdam Airport Schiphol |
Rol: |
Funtioneel beheerder SAP |
Situatie: |
Amsterdam Airport vervangt haar huidige HR systeem door SAP. |
Taken: |
- Coördinatie functionele behoeften van de gebruiker
- Schrijven van specificaties (maatwerk, rapportages)
- Samenstellen gebruikershandleiding en documentatieplan
- Begeleiden van het testen
- Functioneel Ontwerp Interfaces
- Update AO/IC
- Geven van presentaties en trainingen
|